Har ikke unngått å ha sett Notar-reklame på busser for tida. Notar sier i reklamen at 92 % av kundene deres er fornøyde. Det vil si at 1 av 10 kunder IKKE er fornøyde. Hva slags reklame er det ??? 1 av 10 kunder er ganske mange spør du meg. Og grunnen til at folk ikke er fornøyde kan være mange; arealavvik, feil ved salgsoppgaven, feil ved kontraktskrivingen, feil ved oppgjør og innsyn i budrunden. Notar ligger helt klart på klagetoppen hos forbrukerrådet med 5 ganger så mange klager som nestemann på listen. Og Notar har ligget på klagetoppen i 5 år. Ser ikke ut til at de vil gjøre noe med det gitt…
I tidligere reklamer (myntet på boligselgere) har Notar reklamert med at de får de beste prisene for boligen din. Hallo, hvem hadde vært såpass «smarte» at de kjøper av dette firmaet da ? Nei, folk kjøper faktisk bolig via Notar så prisene deres kan ikke være veldig høye, da hadde de ikke fått solgt noen boliger. Enten lyver Notar om at de får de beste prisene eller så er de bare dumme og tror at de får de beste prisene. Uansett er de ikke til å stole på. Og 1 av 10 misfornøyde kunder holder uansett ikke. FY, Notar !!!
Vet ikke om noe bedre sted å skrive om Notar enn på en sånn drittblog som dette. Møkkafirma.
Fint at du tar det opp, jeg ble nekta innsyn i budrunden til Notar når jeg skulle kjøpe hus. Det endte med at jeg trakk meg, gidder ikke sånn tull.
Notar selger ikke billigere eller dyrere enn andre. Det er bare sånn at de tjener mere selv enn andre. Prut på prisen på boligmegling får vi stadig høre i massemediene. Og prut med Notar, de kan selge seg veldig billig hvis de bare vil, og gribber som de er så selger de seg billig. Stå på!!!
Det er tøft å drive i eiendomsmarkedet det være seg megling eller annen forretning. Noen eidomsmeglere vil alltid gå over streken og det er ikke bare Notar som gjør det. Her hvor jeg bor får vi stappet fulle postkassene hver uke med reklame som vi ikke har bedt om. Selvfølgelig kommer Notaravisen hit, men også mange andre sender reklame hvor man lover gull og grønne skoger i hytt og pine.
En merkelig sak skjer nå..
Undertegnede skal flytte om en stund. Har aldri vært interesert i boligreklame eller annonser som postkassa flyter over av. Nå er interessen merkbart større for dette postkassefyllet, det er bare det at når det dukker opp noe fra Notar så går det rett i søpla, automatisk. De andre brosjyrene blir lest ihvertfall. Notar byr så imot etter år med mas om at de selger boligen din dyrest og det viser seg nå at den kampanjen slår tilbake på Notar selv, ihvert fall når det gjelder undertegnede.
Jeg heter Notar og jeg trenger meg på deg med halvsannheter og helgrådigheter. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha, notar.
Fra Aftenposten:
Megleren fra Notar mente leiligheten var verdt rundt to millioner kroner. Det er 200.000 kroner mindre enn det den ble solgt for til slutt og 4- 500.000 mindre enn verdivurderingen fra DnB NORs megler.
Notar er en stor aktør. Derfor er det viktig at selskapet tar ansvar for å opptre redelig. Jeg er redd for at meglere spekulerer i lav prising for å oppfylle en salgsgaranti. Skjer det, er det svært urovekkende.
Notars salgsgaranti sier at du ikke betaler noe for oppdraget hvis du ikke får «en tilfredsstillende pris». Risikoen for at du ikke blir fornøyd er lavest dersom du ikke forventer å få så mye for boligen.
I et godt boligmarked er ikke Notars salgsgaranti verdt papiret den er skrevet på. Når det er så lett å få solgt en bolig som det er i dag, har folk ikke behov for en slik garanti. Om Notar-meglerne bevisst legger seg lavt for å innfri salgsgarantien, må de selv svare for. Det som er sikkert, er at svært få bruker garantien. Har de først inngått en avtale med Notar, vil de bruke selskapet.
Avsløringene av egenhandel og andre problematiske forhold ved Notar i Bergen og DnB NOR Eiendom i Bodø viser at etikken i denne bransjen ikke er ivaretatt.
Fra VG:
En mann som var døende av kreft, kjøpte et hus til 7,1 millioner. Han fikk avslag om lån og måtte gå fra avtalen. Selger saksøkte ham, men mannen ble frifunnet etter sin død.
Både selger og Notar handlet i strid med redelighet og burde skjønt at han som ville kjøpe millionhuset var mentalt svekket av hjernekreft, konkluderer dommen. Forretningsmannen og husselgeren tapte dermed saken på alle punkter.
– Retten mener selger og Notar måtte forstå at mannen var mentalt svekket av hjernekreft og derfor ikke i stand til å ivareta sine interesser i forbindelse med huskjøpet, heter det i dommen.
– Vi er glade loven beskytter de som er syke i slike saker, sier advokat Hilde Gundersen i Tromsøadvokatene til Nordlys. Det var hun som førte saken for den avdøde.
Eiendomsmekler Tom Espen Stormo i Notar hadde ingen betenkeligheter med å selge millionvillaen til den dødssyke.
dinside.no spør:
Hvorfor er Notar-kjeden nesten alltid den som gir laveste prisantydning når vi inviterer på befaring? Er det noen sammenheng mellom det og deres salgsgaranti?
Mange klager
Ifølge forbrukerombud Bjørn Erik Thon får Forbrukerombudet inn svært mange klager på Notars markedsføring.
– Notar har for eksempel hatt en reklame hvor de bruker en påstand om at de oppnår høyere priser enn andre, og det har også vært klager på at salgsgarantien har vært brukt feil. I tillegg har vi fått inn klager på reklamer som lover gratis takst, som egentlig ikke er gratis, sier Bjørn Erik Thon.
Hvilke kjeder er det dere har fått flest klager på?
– Notar er blant de meglerkjedene vi har hatt mest klager på, sier Thon.
Ikke medlem av NEF
Christina Moestue i Forbrukerrådet forteller at også forbrukerne klager på Notar.
Langt de fleste eiendomsmeglerne i Norge er medlem av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF). Men på medlemslisten står ikke Notar oppført.
– Notar ønsker åpenbart ikke en medlemsorganisasjon som uttaler seg, og det er vi selvsagt uenige i. Men jeg ønsker ikke å spekulere i hvorfor de ikke vil være medlem hos oss, det må du spørre dem om, sier Tor Dybdal Holthe som er organisasjonskonsulent i NEF.
– Det er påfallende at en så stor kjede ikke er medlem av NEF. Men det er nok et bevisst valg fra Notars side. På denne måten forplikter de seg jo heller ikke til klagenemnda for eiendomsmeglertjenester, sier Christina Moestue.
Superbløff fra Notar?
Du har kanskje sett reklamen for supersøk du også? Norges største boligsøk, lokker reklamen, og det ser ut til å stemme, det. Den søker gjennom Notar, Tinde, Finn og Zett sine boligsøk – samtidig. Skjønner du også tegningen nå?
Hint to:
Leker du den gode gamle Hvem passer ikke sammen med de andre-leken er det ett navn som skiller seg ut blant de ovennevnte: Notar. Eiendomsmegleren som stort sett kun lar klienter avertere på egne sider, og skyr unna de mer etablerte boligsøkemotorene som pesten.
Supersøk og Notar er registrert som to separate selskap i Brønnøysundsregisteret, men med samme postadresse og telefonnummer.
Du bør imidlertid være klar over at den Notar-eide søkemotoren legger opp egne prospekter øverst på siden, og gir dem mer plass enn resultatene fra de andre søkemotorene. Når du får opp søkeresultatene er det kun boliger fra Notar som fyller skjermen, mens du må skrolle ned for å komme til lenker over prospektene fra de andre boligsidene.
Jeg vil ALDRI benytte meg av Notar. Jeg kommer til å gi den dårligste reklamen om Notar, så lenge jeg lever til flest mulig folk. Det har de fortjent! Det er ikke vanlig å få en eiendomsmegler hjem på besøk klokken 2330 på natta, fordi han har glemt at du er en som skal selge huset ditt dagen etter! De glemte faktisk at huset hadde 3 etasjer, annonsen var et mareritt som jeg aldri har sett maken til.. Konklusjon jeg angrer kun på en ting i livet og det er at jeg valgte Notar.
Hva er galt med å ha ett sted å annonsere så lenge tjenesten er bra og prisen er overkommelig??
For min del som forbruker mener jeg det er særdeles ok å slippe å søke på fire separate sider.
Jeg forundrer meg faktisk over at folk har noen annen oppfattning av dette i det hele tatt!
Finn eller Tinde må jo gjerne ta inn alle boliger de også!
Notar takserer boligene skyhøg, så skal du selge bolig da skal du bruke Notar, men skal du kjøpe må du skygge unna Notar.
Jeg har byttet bolig 3 ganger, siste gangen brukte jeg Notar. Makan til uproffe «jypplinger» har jeg ikke møtt. Rett nok kom en meget flink kar og solgte inn Notar hos meg, og skulle selv stå for salget og ansvaret. Vi avtalte pris for oppdraget OG han forespeilet meg en salgspris som virket meget bra. Så snart papirene var undertegnet, og det gikk litt for fort pga at han liksom «skulle i et møte», var det slutt på servicen.
Huset lå ute for salg i 3 – tre- dager, og fikk flere bud, alle på nivå med det siste megler hadde antydet. De la et veldig press på på oss om at vi burde selge, da dems erfaring var at hus som lå for lenge ute, ikke ville oppnå høyere pris. Dumme som idioter, lot vi oss overtale, og solgte nok til en for lav pris, men var vårt eget valg. Så kom sjokket, med meglerregning fra Notar var mange ti-tusen høyere enn det han hadde fortalt meg, og leser men hele kontrakten med små skrift var det selvfølgelig jeg som hadde vært for godtroende…. Jobben Notar gjorde i ettertid med salget var også preget av at «jeg som kunde nå hadde betalt» og var en liten brikke dem ikke trengte ta hensyn til. De skulle jo ut å tegne nye kontrakter.
Har det ikke vært for at jeg har solgt to andre hus, samt en foretningseiendom, så hadde jeg nok trodd alle meglere kanskje var slik.
Konklusjon: ALDRI MER NOTAR
Det lever en ukultur i Notar kundene ikke er klar over, og håper hvert eneste Notarkontor i Norge blir saumfart med lupe.
Synd å høre om alle som ikke liker Notar.
Men jeg ser at det er et fåtall som faktisk har egne erfaringer med Notar, men nevner ting de har hørt i media. At Notar er dyrere å bruke enn andre meglere, ja kanskje det. Men det gjenspeiler seg i hardt arbeid. Vi jobber 12 timer hver eneste dag, visninger i helgene og er tilgjengelig på telefon døgnet rundt. Vi har en bredere markedføring enn konkurrentene våre, vi når ut til flere, vi er på jobb når du har tid til å lete etter bolig, og vi er tilgjengelig. Alt dette fører til at flere interresenter vil se din bolig, som igjen fører til flere budgivere. Flere budgivere vil gi en høyere pris.
Hva er man interessert i når man skal selge bolig, jo en høyest mulig pris. Og flere undersøkelser viser at vi oppnår generellt høyere priser enn andre meglerhus.
At noen meglere er slurvete og glemmer en kunde skal ikke forekomme. Men at dette kun er et fenomen som eksisterer hos Notar tviler jeg på. Media har av en eller annen grunn en torn i siden til Notar, og slår det opp stort når noe er skjedd. Hadde det samme skjedd med et annet firma, så hadde det vært mye mindre oppstyr rundt det.
Jeg skal ikke nevne navn, men det har vært episoder med de fleste meglerhus her hvor jeg driver. Det går ut på for lav prising, feil bilder, dårlig meglerskikk, slurv med oppgjøret. Notar er absolutt ikke alene om å gjøre feil.
Og til de som velger megler utifra den prisen han forespeiler deg før oppdragssignering, den betyr ingenting. Hva megleren tror, hva han skal få til, det betyr ingenting før du har en kjøper som ervillig til å bla opp de pengene. Det er ikke meglerne som bestemmer prisen, det er markedet. Og det svinger, hele tiden, man kan aldri si sikkert du vil få så og så mye.
Dessuten velger du helt selv når du vil selge. Notar sin garanti sier at helt frem til du velger å akseptere ett bud, så har du ingen forpliktelser. Du betaler altså ingeting før du velger å selge, og det er helt og holdent DITT valg!
Notar-megler
Krever erstatning fra Notar i Bergen
En utbygger i Bergen mener Notar førte ham bak lyset, og krever millioner av meklerselskapet. Flere vurderer å gjøre det samme. En utbygger har allerede fått penger fra Notar, og Leon Espelid i selskapet System Bygg har rettet et millionkrav som skal behandles i forliksrådet i løpet av høsten, skriver Bergens Tidende. Espelid bygde 27 leiligheter som selges gjennom Notar, og mener meklerkontoret feilinformerte ham og lurte ham til å sette en for lav pris slik at leilighetene ble gode objekter for spekulasjon.
Notar bekymrer Forbrukerrådet
Forbrukerrådet får fem ganger så mange henvendelser om eiendomsmegleren Notar som om andre eiendomsmeglere. Men Notar mener at de hverken er verre eller bedre enn andre. Notar mener selv at det er helt andre årsaker enn klagestorm som fører til denne oppsiktsvekkende statistikken. Ifølge informasjonsansvarlig Eivind Rodem skal Notars femtitalls kontorer på landsbasis henvende seg til Forbrukerrådet en gang i måneden for å passe opp eventuelle klager. Rodem mener det i stor grad er Notars egne henvendelser til Forbrukerrådet som registreres. Forbrukerrådet liker dårlig at forbrukerne må henvende seg mange ulike steder med klager på eiendomsmeglere. I dag er klagerne henvist både til Forbrukerrådet, klagenemnda, Advokatforeningen og domstolene.
Fortell meg noe nytt da. Notar har vært sånn i mange år.
Min erfaring med Notar er heller ikke god. Da boligen skulle selges, ønsket både kjøper og selger at dette skulle gå så fort som mulig. Men så enkelt viste det seg at det ikke kunne være. Fra da 10% av kjøpesummen var innbetalt måtte det gå 5 uker(!) til huset kunne overleveres. Grunnen som ble oppgitt fra Notar var at dette måtte gå gjennom en «sentral» som «har så mye å gjøre». Bare fanteri selfølgelig. Notar ønsker å sitte på mest mulig kapital lengst mulig.
Det var også bemerkelsesverdig hvordan de innvolverte Notarmeglerne gikk fra å være oppmerksomme og serviceinnstillt til å bli sløve og glemske idet budrunden var over og handlen egentlig burde ha vært i box.
Jeg vil oppfordre alle til å unngå å bruke Notar hvis mulig.
Skal du selge bolig så hold deg lagt unna NOTAR!!!
Jeg har regelrett blitt lurt av Notar… Solgte en leilighet i Tønsberg og fikk beskjed om at 70.000 skulle bli maks pris på salget. Men den gang ei… Etter at leiligheten var solgt datt det inn med regninger, alt fra forsikringsselskap til boligtakstmann. Akkurat boligtakstmannen var grei for den fikk jeg beskjed om at jeg ville få alikevel. Men forsikringen fikk jeg beskjed om at skulle ingå i maksprisen. I tillegg skulle jeg få en markedspakke som egentlig kostet 40.000 for 20.000 men det som skjedde her var at jeg ikke fikk den markedspakken jeg hadde betalt for.. Kunne nevne slike historier om dette salget i fleng med har bare en anbefalning til både kjøper og selger på det norske boligmarkedet. Hold dere unna Notar og få en god opplevelse med både salg og kjøp av bolig!!! (selgeren kunne heller ikke være med på overtakelsen som var på en søndag for hun skulle reise bort. Fikk beskjed om at hun jobbet 45 av 52 helger i året så min overtakelse utgikk, måtte bare nevne dett også for å vise serviceinnstillingen)
Notar-gutta har en alder og et image som umiddelbart bør indukere at noe er annerledes i dette foretaket. Notar har nettopp kjørt en kampanje med lovnad om et redusert meglerhonarar (redusert provisjon på salgssum) Regninga ble høyere hos meg enn hos naboen som solgte samme type leilighet -og det til en enda høyere pris! Hun brukte en annen megler. Det er kun Notar som får dette til og det er du som må betale dyrt for dette. Styr unna. Dumme meg som trodde på kampanjen deres
Jeg kastet meg på en rabattkampanje fra Notar i April. Megler møtte ikke opp på visning. Overlot budrundene etter andre visning til en annen notar megler da han skulle på ferie. Uheldigvis klarte megleren meg til å godta et bud som jeg i utgangspunktet syntes var for lavt. Jeg trodde megleren skulle være min rådgiver og hjelper for å få høyest mulig pris. Men, jeg tror megleren bare var ute etter å close salget. Dumt av meg. Jeg angrer noe helt jævlig. Styr unna NOTAR.
De lurer alle. De skryter. De lar seg avbilde i dyre dresser. De blafrer med dokumentene sine og lar seg avbilde overalt. MEN de glemmer å få til et trøkk på visningene. Aldri visning i helgene for eksempel. Aldri to dager etterhverandre. De oppnår ikke gode priser. De blir fort grinete om objektet ditt ikke er det raskeste å selge. Aldri mer disse klovnene. De er totalt useriøse.
Husk at de ikke har lov å kalle seg meglere, -og det er det en grunn til. Cowboyer dette:(