De ca. 40 horene i First House med horepappa Per Høiby i spissen selger seg til hvem som helst for en slant penger. Hvis du har en sak, god eller dårlig, du ønsker å fremme, kan du åpne lommeboka på rimelig vidt gap og få hjelp av rådgiverne og lobbyistene i First House.
De prøver å oppnå resultater som ikke bedrifter eller personer kan oppnå alene. De har et nettverk av ledere, journalister og andre personer med innflytelse, som de bruker i kampen for klientenes goodwill. Norge er lite og First House er representet i mange fora med innflytelse. First House ansatte tar på seg verv i bedrifter, men særlig i innflytelsesrike organisasjoner, slik kan de påvirke med mer tyngde.
Siste nyhet ute om dem er fra abcnyheter: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/05/27/first-house-tilbyr-hjelp-til-svarteliste-truede-oljeselskaper, hvor First House tilbyr hjelp til firmaer som kan bli utestengt fra Oljefondet pga uetisk handel eller andre ting som Oljefondet skal holde seg unna.
En gammel nyhet er at de tviholder på samfunnsviktig informasjon: http://www.nrk.no/norge/first-house-nekter-innsyn-1.11328939 . Listhaug, som nå er landbruksminister, har jobbet for mange private og offentlige bedrifter. Hun kan komme i klemme hvis det blir kjent hvilke bedrifter hun har jobbet med rådgivning for. Men vi kan nok slå fast at First House er veldig fornøyde med å ha fått en ansatt inn i regjeringen.
Epost fra First House
I eposten First House sender ut som reklame for seg selv påpeker de at den norske prosessen i Oljefondet kan ramme aksjekursen til internasjonale storselskaper, og de tilbyr å sette inn sine mest erfarne folk til å jobbe mot en slik endring. De tilbyr seg altså i praksis å prøve å overtale Oljefondet til å forandre mening eller til å påvirke oljefondets beslutningstakere og overbevise dem om at de tar feil. Og dette gjør de selvfølgelig ikke fordi de mener at Oljefondet tar feil, de gjør det for å tjene penger fra et selskap som er nervøs for aksjekursen sin.
Det er på tide å spørre seg om demokratiet er tjent med slike horer som har store innflytelsesrike nettverk. First House har sleipe tunger og prøver, som oftest i en anonym rolle, å utnytte ordet til klientens fordel. At ensidige fremstillinger som er betalt med titusener/hundretusener av kroner skal være med på å styre samfunnsutviklingen er betenkelig.
Og særlig når firmaer som First House i det skjulte står bak fremstillingene.
Praktisk eksempel på metode
Bare som et eksempel på hvordan First House dreier sannheter til sin fordel; I artikkelen http://firsthouse.no/blog/kina-og-first-house-oppsummert/ så vinkler Per Høiby utsagnet til Torry Pedersen på en måte slik at det skal se ut som at Pedersen støtter First House. Høiby ønsker å fremstille Pedersen som et sannhetsvitne i saken. Det Høiby skriver er ikke direkte løgn, men det er en forvridd fremstilling av Pedersens utsagn.
Det er i bunn og grunn patetisk at ikke Høiby klarer å forsvare seg ved hjelp av egne ord og handlinger. Men det er slik praksisen er der i huset. Man må vri til ting slik at det passer, sannheten i seg selv er ikke nok.
Annet praktisk eksempel på metode
NRK viser hvordan First House ville teppebombe med leserinnlegg i aviser fra kjente personer (ved å levere ferdigskrevne leserbrev til disse personene) samt svekke troverdigheten til motstandere.
Last ned First House sin egen rapport som PDF fil: First-House-strategi-asker (dette er interessant lesing for deg som er interessert i detaljene om hvordan First House ønsker/prøver å påvirke samfunnsinteresser).
Se også http://www.nrk.no/norge/first-house-ville-_teppebombe_-1.11754565